Medytacja na lęk i stres

Medytacja na lęk i stres

Medytacja prowadzona obniżająca poziom lęku i stresu. W tym odcinku przeprowadzimy Cię przez proces radzenia sobie z przytłaczającymi negatywnymi emocjami za pomocą ćwiczeń oddechowych i medytacji mindfulness

Darmowa medytacja prowadzona na lęk i stres

Na Spotify: https://open.spotify.com/episode/6hzYVLWiGhbR1NSvs35JR6?si=SN73ywDGQRqokMbd_zIyuA
Na Apple podcasty: https://podcasts.apple.com/us/podcast/medytacja-prowadzona-na-stres-i-l%C4%99k/id1467458140?i=1000458150286
Na Google podcasty: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy9iZTI1OWNjL3BvZGNhc3QvcnNz/episode/MWVlYmY2MGQtZjBjYy0wMjcyLTRlMjQtZTliZWUyMmJiOWIz?sa=X&ved=0CAUQkfYCahcKEwiwz7i8sqrtAhUAAAAAHQAAAAAQAQ
Na innych platformach podcastowych: https://anchor.fm/chodz-na-slowko/episodes/Medytacja-prowadzona-na-stres-i-lk-e98c53/a-a139iar

Medytacja na lęk i stres na YouTube:


Transkrypt medytacja na obniżenie lęku i stres

Wielu z nas niemal codziennie zmaga się ze stresem, czy lękiem. To całkowicie naturalne w dzisiejszym świecie. Doznawanie negatywnych uczuć to część bycia człowiekiem. Jednak lęk i stres mogą stać się dla nas destrukcyjne. 

Naszym celem nie będzie zwalczenie stresu i lęku ale świadome pogodzenie się z tymi uczuciami i zrozumienie ich, zmiana naszej relacji z nimi oraz nabycie umiejętności obserwacji.

Usiądź wygodnie lub połóż się. Możesz zamknąć oczy, jeśli pomoże Ci to lepiej skupić się na wewnętrznych odczuciach.

Przez następnych kilka minut pokażę Ci, jak za pomocą swojej własnej uważności możesz ukoić nerwy, uspokoić umysł i poczuć się lepiej. 

Lęk i stres potrafią nas całkowicie przytłoczyć. Zauważ, że słowo “przytłoczyć” bardzo dobrze oddaje stan lęku czy silnego stresu. Jeśli odczuwasz teraz te negatywne emocje, zastanów się co zauważasz w swoim ciele? Spróbuj nazwać to jednym słowem.

Czy to napięcie, ucisk, a może poczucie pustki, rozstrzęsienie?

Gdzie najbardziej to odczuwasz? W której części swojego ciała? Lewej, czy prawej, górnej czy dolnej? 

Zwróć uwagę na to, jak się czujesz teraz, gdy stałeś się ciekawy swoich odczuć, bez względu na to, jakie one były. 

Czy ta ciekawość i uważność nie sprawia, że zaczynasz bardziej rozumieć te uczucia, zamiast od nich uciekać?

Medytacja, trening uważności na tym właśnie polega. Stajemy się świadomi swoich uczuć, emocji, uczymy się z nimi mierzyć i zmieniać szkodzące nam nawyki.

Jeśli choć przez milisekundę poczułeś spokój mierząc się z lękiem i stresem, to już wykonałeś duży krok naprzód, ponieważ klucz do rozwiązania tych problemów leży w Tobie, wewnątrz. 

Nikt nigdy nie stał się wolny od stresu, czy lęku. Nikt nie stał się prawdziwie szczęśliwy ponieważ coś zmieniło się w jego zewnętrznym życiu. Gdy pod wpływem stresu zjesz paczkę ciastek czy pizze, nie wygrywasz ze stresem. Uczysz się tylko chwilowo go zamiatać pod dywan, jednak kiedy znowu pojawia się stresująca sytuacja, schemat się powtarza. 

Wszystko zależy od naszego sposobu postrzegania  – to nasz umysł, nasza świadomość decyduje o tym, jak te rzeczy na nas końcowo oddziałują. 

Więc następnym razem gdy zdarzy Ci się stresujący moment, gdy pojawi się strach… spróbuj zidentyfikować to uczucie, być odrobinę ciekawym tego jak ono na Ciebie wpływa. 

A teraz, razem ze mną weźmiesz głęboki wdech, powoli wdychając powietrze przez usta w dół swojej klatki piersiowej, pozwalając by Twój  brzuch zaczął się unosić (wdech) Teraz powoli wydychaj powietrze, czując jak twój brzuch opada.

Jak zauważyłeś wcześniej, stres i lęk wiążą się z uczuciami napięcia, zamknięcia, przytłoczenia… natomiast z czym kojarzy Ci się uczucie szczęścia? Z otwartością, prawda? Podobnie ciekawość związana jest nieodłącznie z otwartością i rozluźnieniem. 

Skup się na swoim oddechu i zauważ jak z każdym wydechem stajesz się coraz bardziej rozluźniony… otwarty na uczucia, kierując swoją uwagę na kolejny wdech i wydech.

Jeśli pojawi się jakaś myśl lub emocja, zdaj sobie z niej sprawę, zaobserwuj ją, po czym daj odejść i powróć do oddechu. 

Wewnętrzny dialog jest czymś całkowicie normalnym, jesteśmy do niego tak przyzwyczajeni, że nawet nie zdajemy sobie sprawy, gdy znowu pochłaniają nas myśli. Praktykując uważność potrafimy coraz częściej  zdać sobie z tego sprawę. Możesz spróbować w myślach powtarzać wdech przy każdym wdechu, oraz wydech przy każdym wydechu, możesz również liczyć oddechy.. Ale nie musisz… Rób to, co jest dla Ciebie wygodniejsze.

Jeśli zauważasz kolejne myśli, po prostu delikatnie z powrotem kieruj swoją uwagę na oddech. 

A teraz pozwól swojemu umysłowi na kompletną swobodę. Pozwól na pojawienie się wszystkich myśli i uczuć…

I ponownie skieruj uwagę na swój oddech, swoje ciało. Czy czujesz rozluźnienie, spokój… 

Zauważ, że te ćwiczenia wydają się oderwane od życia codziennego, ale są tak naprawdę jego częścią, tak jak realny jest oddech i świadomość. 

Jeśli myślałeś, że ten materiał pozwoli Ci się w kilka minut pozbyć stresu i lęku z Twojego życia, to niestety, ale to dłuższy projekt. Mam jednak nadzieję, że pojawiła się w Tobie ciekawość, która choć trochę zmieni Twoją relację z tymi odczuciami. Pamiętaj, zawsze możesz wrócić do tego nagrania, gdy masz chwilę czasu, ale w każdym momencie swojego życia, możesz też po prostu skierować uwagę na swój oddech i ciało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *