Jak prawidłowo oddychać podczas medytacji?

jak oddychać podczas medytacji

W trzecim odcinku serii o medytacji dowiesz się, jak prawidłowo głęboko oddychać podczas medytacji oraz jak oddychanie przeponowe wpływa na nasz organizm i psychikę.

Gdzie słuchać?

Podcast możesz odsłuchać lub pobrać w wybranym serwisie:
Anchor: https://anchor.fm/chodz-na-slowko/episodes/Jak-oddycha-podczas-medytacji–Podstawy-medytacji-mindfulness-e5croo
SoundCloud: https://soundcloud.com/marcin-dziedzi-ski-856875696/chodz-na-slowko-3-jak-oddychac-podczas-medytacji
Spotify: https://open.spotify.com/show/1ku0PjLdNvgdwRSPkevOgd

Transkrypt materiału „Jak prawidłowo oddychać podczas medytacji?”

Oddychamy tysiące razy dziennie, jednak bardzo rzadko robimy to świadomie.

Oddech ma niesamowity wpływ nie tylko na naszą fizjologię, ale i psychikę. Możesz to zauważyć za pomocą bardzo prostego ćwiczenia. 

Przez kolejne 10 sekund jak najszybciej wdychaj i wydychaj powietrze, łapczywie chwytając kolejne hausty powietrza. 

Co czujesz? Pobudzenie, może niepokój?

A teraz poświęć 10 sekund ale na jeden, długi wdech. Wciągaj delikatnie powietrze przez nos. Niech ten wdech będzie spokojny, głęboki, niewymuszony. Poczuj jak unoszą się Twoje żebra i brzuch. (wdech)
Teraz przez kolejne 10 sekund powoli wydychaj powietrze ustami. (wydech)

Co teraz czujesz? Spokój, skupienie? Może Twoje mięśnie nieco się rozluźniły? 

To, jak oddychasz ma niewiarygodny wpływ na to, jak się czujesz i jak myślisz. Odpowiednio oddychając możesz bardzo szybko osiągnąć stan relaksu i uważności.

Oddychanie przeponowe

Okazuje się, że większość z nas nie oddycha prawidłowo. Głębokie oddychanie to technika, która początkowo wydaje się nienaturalna i dziwna, jednak przy pomocy ćwiczeń możesz sprawić, że będzie naturalna, odruchowa i przede wszystkim: praktyczna. 

Połóż się teraz na plecach, lub usiądź tak, by Twój kręgosłup był wyprostowany. Niezależnie jaką pozycję wybierzesz, powinna być dla Ciebie wygodna.

Obie dłonie połóż nieco poniżej klatki piersiowej – tam właśnie znajduje się przepona, która bierze czynny udział podczas głębokiego oddychania. 

Weź długi, powolny wdech przez nos, skupiając się na unoszących się żebrach oraz brzuchu. Poczuj jak Twoje płuca wypełniają się powietrzem. (wdech) Następnie powoli wydychając powietrze przez usta, pozwól by mięśnie stopniowo się rozluźniały. (wydech)

Głębokie oddychanie a zdrowie

Badania potwierdzają, że ten sposób oddychania ma ogromny wpływ na nasz układ nerwowy, obniża tętno oraz ciśnienie krwi, a także wzmacnia mięśnie. 

Łącząc odpowiedni oddech z obserwacją swojego ciała i umysłu możesz osiągnąć głęboki stan rozluźnienia i uważności.

W kolejnych filmach pokażę Ci ćwiczenia, które łączą te wszystkie elementy. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *