Jak obserwować swoje myśli?

Jak obserwować swoje myśli

Dowiesz się jaka rolę odgrywa obserwacja swoich myśli oraz jak zacząć to robić w praktyce medytacji.

Gdzie słuchać?


Podcast możesz odsłuchać lub pobrać w wybranym serwisie:
Anchor: https://anchor.fm/chodz-na-slowko/episodes/MEDYTACJA—Czym-jest–Jak-zacz-e48g4n
SoundCloud: https://soundcloud.com/marcin-dziedzi-ski-856875696/chodz-na-slowko-2-jak-obserwowac-swoje-mysli
Spotify: https://open.spotify.com/show/1ku0PjLdNvgdwRSPkevOgd

Jak obserwować swoje myśli?

Transkrypt materiału „Jak obserwować swoje myśli”

Jesteśmy uzależnieni od bardzo wielu rzeczy.

Jednak najpowszechniejszym uzależnieniem jest to, o którym się nie mówi.

Jest tak, ponieważ osoby, których dotyka to uzależnienie nawet nie zdają sobie z tego sprawy.

To uzależnienie od myślenia. To stan naszego umysłu, gdzie pojawia się natłok myśli, niepokój, stres, zdenerwowanie… chaos. To stan, w którym nieustannie analizujemy, oceniamy, wartościujemy, to stan w którym naprawdę nie żyjemy. 

Odwrotnością myślenia, można nazwać stan obecności tu i teraz, stan uważności. To stan, w którym możemy być zawsze –  mimo tego, że wokół nas dzieje się tak wiele, mimo tego, że w naszej głowie ciągle pojawiają się myśli, bo to tylko w tym stanie możemy swe myśli prawdziwie ujrzeć i obserwować. To stan, gdzie możemy naprawdę przeżywać chwilę obecną. To stan pełnego skupienia i przeżywania. 

Jak przestać myśleć

Jak to osiągnąć? To najprostsza rzecz na świecie. Po prostu przestań myśleć. 

Jednak jeśli PRÓBUJEMY to zrobić, STARAMY się to osiągnąć, staje się to niesamowicie trudne. Co więc możesz zrobić? By przestać myśleć, musisz przestać się starać, musisz po prostu to zrobić.

Weź teraz bardzo głęboki wdech…

A teraz wypuść powietrze…

Czy myślałeś przez te kilka sekund? Czy byłeś w pełni pochłonięty odczuwaniem oddechu? Najprawdopodobniej przez te kilka sekund w Twoim umyśle nie pojawiła się żadna myśl. 

To właśnie stan uważnośfi. Stan, bardzo ulotny, którego nie odczuwamy zbyt często w życiu codziennym, ale z wraz z praktyką, może być ona dla Ciebie coraz bardziej osiągalny. Na początku będzie to kilka sekund, następnie kilka minut, kilka godzin w ciągu dnia, aż stan stan uważności będzie czymś całkowicie normalnym. 

Spróbuj ponownie, teraz przez dłuższą chwilę, skupić się na swoich wdechu…. i wydechu.

Najprawdopodobniej w Twoim umyśle, pojawiły się jakieś myśli. Może całkowicie niezwiązane z tym co teraz robisz, może to coś z przeszłości… może to coś co masz zaplanowane na później… Musisz wiedzieć, że to absolutnie normalne. Zauważenie swoich myśli, jest pierwszym krokiem do stanu pełnej uważności.

By osiągnąć stan uważności, w pierwszej kolejności musimy zaakceptować stan obecny.
Nie masz wpływu na pojawiające się myśli. Zawsze będą się one pojawiały, tak już działa nasz umysł. Musisz jednak zrozumieć, że Twoje myśli to nie Ty. Możesz stanąć z boku i na nie patrzeć. Możesz nauczyć się je w pełni obserwować. Po prostu obserwować, bez kompulsywnego oceniania, nazywania i analizowania.

Jak obserwować myśli?

Wyobraź sobie, że Twoje myśli to chmury, pojawiające się jedna za drugą w przestrzeni Twojego umysłu… Obserwuj jak pojawiają się, jak znikają… Jak pojawia się kolejna.

Ale nie wnikaj w nie, nie próbuj ich nazywać, roztrząsać, każdą myśl pozostaw taką jaka jest, po prostu je obserwuj…

Czy ze wszystkimi myślami jakie się pojawiły się zgadzasz? Czy wszystkie z nich były wartościowe? Czy wszystkie z nich były sensowne?

To, że potrafisz to zauważyć pozwala Ci zapanować nad swoim umysłem.

Medytując uczysz się identyfikować myśli, świadomie decydować co chcesz z nimi zrobić. 

Dzięki treningowi, praktyce zauważysz czy w Twoim myśleniu, Twoim życiu nie pojawiają się szkodliwe schematy. Będziesz w stanie stwierdzić kiedy pojawia się gniew, stres, zazdrość… I świadomie stwierdzić, czy identyfikujesz się z tymi myślami. Bo myśl, staje się czymś prawdziwym tylko gdy wiąże się z jakimś działaniem… lub brakiem działania.Urzeczywistniamy myśli reagując na nie. Nie musisz tego robić, możesz po prostu zaakceptować, że się pojawiają. Bez oceniania, bez reakcji. Wszystko zależy od Ciebie. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *